Робота з обдарованими дітьми




Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей
1.     Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.
2.     Не вимагай запам’ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи.
3.     Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це характерно, і розвиток у нього терпимості й упевненості.
4.     Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
5.     Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів, самостійність. Пропонуй проекти, які можуть захоплювати.
6.     Створюй проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
7.     Розвивай критичне сприйняття дійсності.
8.     Вчи доводити починання до логічного завершення.
9.     Під час занять чітко контролюй досягнуті результати та давай завдання підвищеної складності, створюй ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
10.        Залучай до роботи з розробляння й упровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюй ситуації вільного вибору та відповідальності за обране рішення.
11.        Використовуй творчу діяльність вихованців під час проведення різних видів масових заходів, відкритих і семінарських занять, свят.
12.        Під час опрацювання програмового матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюй розвивальні ситуації.
13.        Активно залучай до участі в міських, обласних, усеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
14.        Відзначай досягнення вихованців, підтримуй і стимулюй активність, ініціативу, пошук.
15.        Пам’ятай, що «учень — це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити» (К. Д. Ушинський).

 
Обдаровані діти — золотий запас нації, її інтелектуальна еліта, гордість і надія України, джерело її авторитету у світі.
  Основні підходи до роботи з обдарованими дітьми
  Виявлення розумової обдарованості (інтелектуальної чи творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики. Обдарованість — складне, багатогранне явище. Кожна обдарована дитина  — індивідуальність, яка потребує особливого підходу.

 Поради педагогічним працівникам
- Учитель не має вихваляти кращого учня; не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми.
-             - Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання, обдарована дитина частіше від інших ставатиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів.
-       -   Учитель не має робити з обдарованої дитини «вундеркінда». Недоречне акцентування на її винятковості породжує роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність — зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей — звичайно, неприпустима.
-  Учителеві необхідно пам’ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.

ПАМ’ЯТКА
ВЧИТЕЛЮ ДЛЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ

1.     Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього «я».
2.     Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати симпатію.
3.     Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
4.     Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.
5.     Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.
6.     У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.
7.     Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
8.     Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.
9.     Заохочуйте дітей, це стимулює їх.
10. Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.




ПАМ’ЯТКА
БАТЬКАМ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ

1.     Створити безпечну психологічну атмосферу дитині в її пошуках, де вона могла б знайти розраду у разі своїх розчарувань і невдач.
2.     Підтримайте здібності дитини до творчості й виявляйте співчуття до невдач. Уникайте негативної оцінки творчих спроб дитини.
3.     Будьте терпимі до несподіваних ідей, поважайте допитливість дитини. Намагайтесь відповідати на всі запитання, навіть якщо вони вам здаються безглуздими.
4.     Залишайте дитину одну і дозволяйте їй, якщо вона бажає, самій займатися своїми справами. Надлишок опіки може обмежити творчість.
5.     Допомагайте дитині задовольняти основні людські потреби, оскільки людина, енергія якої скута основними потребами, рідко досягає висот у самовираженні.
6.     Допомагайте дитині долати розчарування і сумніви, коли вона залишається сама в процесі не зрозумілого ровесниками творчого пошуку: нехай дитина збереже свій творчий імпульс.
7.     Поясність, що не на всі запитання дитини можна відповісти однозначно. Для цього потрібен час, а з боку дитини – терпіння. Вона має навчитися жити в інтелектуальному напруженні, не відкидаючи своїх ідей.
8.     Допомагайте дитині цінувати в собі творчу особистість. Однак її поведінка не має виходити за межі пристойного.
9.     Допомагайте дитині глибше пізнати себе. Виявляйте симпатію до її перших спроб виразити таку ідею словами і зробити зрозумілою для оточення.




Немає коментарів:

Дописати коментар